Чакай да ти кажа: Поддържай умствена хигиена

Слушай сега внимателно, принцесо-хокеистке. За добро или зло растеш в среда, където хората се делят на агитки, както неотдавна правилно отбеляза един непознат за мен, но умен човек. Агитките са едни особени групи хора, които свято вярват в идея/организация/държава/човек, запушват си ушите за мнения, различни от тяхното или ги нападат при всеки удобен случай. Разбира се, има и разумни членове на агитки (ти познаваш двама-трима лично), но това са изключения, които за момента не ни вълнуват, щото са изключения.

Така. Как да познаеш тези хора? Лесно. Те са способни да повтарят нещо, например, че зрелите домати са зелени, без значение колко разумни, логични аргументи им изреждаш. Те и на очите си не вярват, защото вярват в идеята, че зрелите домати са зелени. Спорът с такива хора, мила ми девойко, е напълно безсмислен, затова дори много, ама много да ти се иска да ги убедиш, че зрелите домати винаги и неизменно са червени/жълти/оранжеви/розови, но не и зелени, спести си времето и усилията. Защо вярват толкова силно  в нещо грешно/глупаво/опасно? По най-различни причини, за които ще говорим друг път, става ли?

Още по-мъдро е да си спестиш времето и усилията за спорове, когато попаднеш на самоучили геополитици. Понеже мрежите са пълни с тях (живееш в държавата с може би най-много неквалифицирани експерти по геополитика на глава от населението в света), а аз съм загрижена за умствената ти хиегиена, мисля, че е редно да те предупредя отсега: пази се от агитките, в каквато и форма и цвят да ти се показват. Ще се погрижа да научиш достатъчно световна история, за да можеш да ги разпознаваш, но ето за какво да внимаваш накратко. Ако някой твърди, че държавата А е извършила нещо много лошо и че изобщо държавата А върши само и единствено лоши неща, тозй някой е от анти-А агитката. За да си сигурна, попитай този някой не е ли вярно, че и държава Б е извършвала в миналото си същото лошо нещо поне веднъж. Той/тя вероятно ще ти каже, че щом нещото го върши държава Б, то е добро, лошо е само, когато го върши държава А. Дрън-дрън. Между другото, същото важи с точно същата сила и за анти-Б агитката. Нали ти казах, лоша работа са агитките.

“Ако А прави Х, то е добро. Ако го прави Б, то е лошо,” това е най-общо рефренът на агитките. Няма такъв филм, хубаво го запомни. Насилието си е насилие, независимо кой го проявява и срещу кого. Признавам, че понякога насилието е в отговор на друго насилие и е въпрос на лична преценка дали и доколко едното или другото могат да бъдат оправдани, но това не ги прави нещо хубаво, нали? Точно така. В кофти свят живеем и няма скорошни изгледи нещата да се променят, така че държавите А, Б, В, Г и така нататък ще продължават да правят и лоши, наред с хубавите неща. Но никога няма да правят само хубави или само лоши неща. Простичко, нали?

Сега. Знам, че агитките могат да бъдат много привлекателни. Знам, защото в разни етапи на своята ах, младост, и аз съм била пламенен участник в не една и две агитки. С времето обаче се успокоих, защото способността ми да споря с факти се изчерпа бързо, а и вече не ми е толкова забавно да си ги тълкувам както на мен ми харесва. Не ми е забавно, защото виждам до какви крайности стигат някои хора при тези си тълкувания — до такива, че направо страх ме хваща как изопачават тези клети факти. Предполагам, че и ти ще получиш своята доза агиткизъм, то е част от порастването, но отсега предупреждавам, че ще го боря с всякакви средства.

Свободна си да смяташ, че Пингвините са абсолютно най-великият отбор на света, дори когато падат от някакви пълни загубеняци, това ми се вижда здравословно. Просто не ме убеждавай, че във въпросния мач срещу загубеняците са играли перфектно, щото очевидно не са, нали така? Вярвай, че твоят отбор е най-великият на света, защото е твоят отбор, но не си затваряй очите пред грешките, които допускат и не казвай, че тези грешки всъщност са върхови постижения. Никой не е идеален — важи за всичко, от индивиди, през отбори, до държави. Просто не го забравяй.

Tags: , , , , ,

2 responses to “Чакай да ти кажа: Поддържай умствена хигиена”

  1. Bogomila says :

    Много мъдро казано. Хареса ми!

Your thoughts

