Да си вземеме сбогом със Онази Сага

Това е. Кой ревал – ревал, Сагата свърши. Сагата, която преобърна живота на толкова милиони и накара много други милиони да се съмняват в смисъла от същия тоя живот, щом в него могат да съществуват подобни продукции и не само да съществуват, а и да се харесват. Масово. Обяснението, разбира се според мен, е съвсем просто и е редно, в днешната ера на един набъбнал DSM-V, героинята Бела да бъде почетена със собствен синдром – този на неувереното женско пуберче, което въжделее принца и междувременно успява да се превърне от грозно патенце в красив лебед. Повечето сме били в тази позиция.  Хм, сега като се замисля, май синдромът повече върви да бъде кръстен на патенцето. Но да не се отплесвам. Женската душа е нежна и въпреки циничния, груб свят, в който живеем, нейде остава по някое зрънце сантименталност. Хич не се шегувам, ТРЯБВА да има някакво разумно обяснение на масовата психоза и то не само сред подрастващите девойчета. Естествено, по-порасналите сред нас ясно си дават сметка, че изпълнението не е на най-високо ниво, но пък който обича приказки, ама истински ги обича, ще прости. Обичам приказки, което е единственото ми обяснение на това, че прочетох всичките четири книги по няколко пъти, храбро преглъщайки липсата на реален литературен талант у Стефани Майър. Което всъщност не значи нищо, защото аз съм всеядна в книжно отношение. Е, почти всеядна. Но говоря за филма, да оставим опус магнумът на Майър настрана.

Страшно много жени харесват първия “Здрач”. Честно. Умни жени, с чувство за хумор, с щастлив живот и без открояващи се емоционални липси; жени, които ясно си дават сметка, че филмът е в много отношения смешен, да не говорим, че е жива подигравка с поджанра за вампирите. Обаче ги докосва някъде, в онова зрънце сантименталност, което аз поне съм пробвала да стъпча нееднократно, защото ми писна от него, но оцелява, неговата мама. И все пак, зрънце – окей, ами всички онези, които се метнаха да пишат фен-версии на историята? А “50 нюанса сиво”, а? Небеса, въпросната книга е начело на разни класации за най-продавани книги! Това вече е патология, me no likey. Обаче всичко това е факт. Смешна работа са хората, какво да правиш. Някои са направо страшна работа – като онази здрачна фенка, която плака сърцераздирателно в ютюб, гледайки трейлъра на четвъртия филм. Три пъти го изгледа “в ефир”, три пъти плака. Плашещо си е.

А сега да заредя снайпера и да карам поименно. Кристен Стюарт се превърна в женски вариант на, извинете, Джъстин Бийбър. Тя е безжалостното доказателство, че талантът никак не е необходим, за да се превърнеш в най-високоплатената звезда на Холивуд. Кристен играе винаги една роля и тя е ролята на Кристен. С една мимика – покер фейс, както я нарекоха зложелатели. От стремеж към обективност изгледах два други филма с нея (плюс десетина секунди от Снежанката) и това само затвърди мнението ми. И не ми пука колко била доволна Джоан Джет от превъплъщението ѝ в самата нея. Талантът би трябвало да се заключава в способността да влизаш в чужда кожа, различна от твоята. Иначе и баба знае. Тейлър Лаутнър блесна като фойерверк, понасъблича се, подейства на много от нас здравословно, защото смехът е здраве и… стига му толкова на момчето-лама. Не, наистина прилича, загледайте се! Робърт Патинсън си вкара двулицев таралеж в гащите с Едуард и предизвика искреното ми съчувствие. От една страна, “Здрач” го изстреля на върха на популярността и му отвори път към сериозни роли, от друга още дъъъълго ще бъде Едуард в обществената памет. Кофти, защото го бива – мнение, което споделя и непрежалимият наш Скротум, който не се отличава с безкритичност. Кофти, защото явно с цел максимално отдалечаване от този образ, е склонен да поема рискови нови начинания – чух нещо за Лорънс Арабски… ами, скептична съм. Обаче ми се иска да успее, защото след десетина години искам да го видя в ролята на Джон Селф. За да не съм многословна, единственият истински брилянтен член на каста е Майкъл Шийн, който пълни душата само с появата си, a засмее ли се… довършете по свой вкус, аз усещам желание да ръкопляскам до припадък.

Сагата ще остави в мен нежен спомен, защото промени из корен представата ми за ходене на кино. Превърна го от общо взето средно до приятно времегубене в организирано хумористично мероприятие. Да се събереш с десетина съмишленици, да влезеш в зала с преобладаващо непълнолетни граждани и да прекараш два часа, държейки се като сърдитите старчета от мъпет шоуто, е безценно изживяване. Може да е, и е, невъзпитано, но някак не ми предизвиква уважение тази продукция, въпреки всичко написано досега. Освен това, залата се смееше с нас. Каквото и да си говорим, поредицата има солиден комедиен заряд. Е, за някои вероятно не е точно комедиен, но… няма как да се угоди на всички. Реплики ли не бяха (“Аз съм Швейцария!”), бърсане на кръв с тениска ли не беше (кул-то-во!), та перуки, та нарисувани коремни мускули. И най-важното – саундтракът на първите три филма е великолепен. Ако не беше той, щях да пропусна едно сериозно количество нови, пък и не толкова нови, музикални надежди. Оказа се, че филмите са ми основен източник на нови музикални идеи, не знам защо така стана, сигурно защото спрях да ходя по клубове, а и клубовете днес не са това, което бяха преди 15 години.

Та такива ми ти неща. Един плосък, крайно нереалистичен, шаблонен, недобре изпълнен (ах ти, Бил Кондън и оня камък, с който се поряза Бела, to mention but one) сюжет доведе до масова психоза, сигурно е съсипал не един брак и стъпка в гипсовия прах на екзекутирани вампири всички правила на жанра. И, което е най-лошото, накара купища недоразвити мозъци да мислят, че вампирите започват и свършват с Едуард унд фамилие. Добре де, не се тръшкам, но е тъпо. Върни се, Гари, върни се, Олдман!А аз ще си обичам сагата така, както си обичам “Гостенка от бъдещето” или “Приказка без край”. Е, не толкова силно, но все пак.

Tags: , , , ,

2 responses to “Да си вземеме сбогом със Онази Сага”

  1. Mony says :

    O, Гари! О, Олдман! О, Скротуме! На кой ни оставихте?!

Your thoughts

