Еднокриминолози, педки и други фантастични създания

До неотдавна наивно си мислех, че родните правописни правила дотолкова отразяват произношението на думите, че възможностите за грешки са доста по-ограничени от тези в английския, например, или френския, който в моите очи е едно пиршество за фантазията в това отношение. Е, от известно време насам се уверявам, че съм била твърде, твърде наивна. Изобретателната неграмотност винаги си намира начини да избие на повърхността.От доста време насам в мен се затвърждава убеждението, че Оня Фором ([sic, sic], т.е. “бг-мама” ни предлага една съвсем представителна филийка от обществото. Там има всякакви хора/случаи, което, както веднъж сподели позната психоложка, го прави много подходящ за обект на научна работа. Добре де, настоящото не е научен труд, но нали разбирате какво искам да кажа. Подходящ е за целите ми, защото именно там съм попадала на най-много и разнообразни правописни безумици за единица време. Оттам е еднокриминологът, колега на редица генеколози, както и на добрата стара педка, и нейният мъжкар педито. Предметът на дейност на първия не е изцяло ясен, но за вторите може със сигурност да се каже, че правят цито на маски, цитови маски и прочие мистериозни неща. Педката и педито, разбира се, лекуват детенце. Не, не детенцето, детенце. Изприщвам се. Но да се върна на правописа.

В нововъзникналия двубой между И и Й втората засега убедително печели. Готова съм да почерпя с несметни количества бира този, който успее да ми обясни как се е стигнало до масовото, упорито писане на съчетания като “някой хора”. Несметни! Да погледнем друг тип бъркане на две, хм, сходни букви – “о” и “у”. Допускам, че тук нерядко нещата се свеждат до неуместни опити за надхитряне на правописните правила или пък просто елементарно объркване. Но няма дума, в която “й” да се произнася като “и”, няма! И това ли е опит за правописно хитреене? Или за оригиналничене? Отговор нямам, но не преставам да си блъскам главата и да беснея когато видя “й”. Вече започнах да я намразвам и на правилното място тази нещастна буква. А, да, забелязвам, че някои хора пък са решили да играят на сигурно и навсякъде да слагат “и”, с не по-малко плачевни последствия. Върхът, разбира се, е да успееш да объркаш и двете: “Някои ми каза, че съм много проста, но аз не съм от тези хора, който слушат другите”, например. Хубавиня!

Преди да се попеня на тема от делното пи сане на на ставки и о кончания, не мога да не отбележа един нов колега на еднокриминолозите и педитата, а именно, спихологът. Безсилна съм да изстискам коментар.

Та за разделянето на частите на думите – нерядко съпътства неуместното сливане. Интересен феномен, някой трябва да го изучи. “Незнам да ли да пътува ме”. Усещате ли как мозъкът ви зацикля в неравноделен ритъм? Забележително е, че авторите на тези бисери показват безпогрешен морфологичен усет. Не по-малко забележително е упорството, с което делят думите. Предполагам, отново причината е хитреене или презастраховане, един вид, да не ти се присмиват за ‘незнам’ и ‘немога’, пиши ‘до толкова’ и ‘от там на татък’. И това, както ‘й’-синдромът, е заразно, за нещастие.

За финал – ще черпя много този, който успее да ми даде логично обяснение на гореописаните явления. Аз на този етап не намирам такова, а наистина ми е интересно. “Неграмотност” не е такова обяснение, искам витиевати фрази със съдържание. До после.

Tags: , , ,

8 responses to “Еднокриминолози, педки и други фантастични създания”

  1. Milena says :

    Аз мислех, че това “й”, сложено съвсем не на място, само мен ме дразни… А “детенце” е класика, моля ти се! По това разбираш, че си във форОма :)))

    • Пуци says :

      А, не, вече има неофициално движение за борба с ‘й’ в края на думите. 😀

  2. Gradskata Samodiva says :

    Да не забравяме типичната БГ-Мама псевдо-пунктуация. Обособяват се, части на изречението, в които няма глагол. Ей така, да звучи по-обособено и грамотно. Методът е заразил комерсиалните текстове в интернет, скоро го очаквам и в по-простодушните медии, ако нямат пари да си намерят от онези свръхграмотни коректори, които бачкат за 500 лв. на месец.

    • Пуци says :

      Пунктуацията ,направо ,си заслужава – отделен труд;

      Също и чуждиците, ама тези, които са навлезли в езика, пък се упторебяват неуместно. Жива съкровищница е бг-мама за такива като мен.

  3. Пуци says :

    Напни се, де, виж какъв стимул! И мезе давам, по избор.

    • Mony Taylor says :

      Мога само да гадая, а това се оказва, че не е силната ми страна.
      Стимул има, да, затова ще се напъна мощно, пък да видим какво ще излезе.
      Дали е щото са близо на клавиатурата?
      Толкова близо, а всъщност толкова далеч…
      Това е най-доброто, което ми идва на акъл, ама аз съм Дева, всичко трябва да е логично и очевидно.

      • Пуци says :

        Ах, ти направо поети ги направи. :))) Няма лошо. Ей, ама само ти се съобрази с молбата тук да се коментира, ше ги избия до крак ония във фейса!

  4. Mony Taylor says :

    Мъъъка! Жалко, че няма да се класирам за несметното количество бира.

Your thoughts

